Brug af Lithium batteri til din ladcykel

  • Undlad at køre batteriet helt fladt
  • Oplad jævnligt batteriet, også når du ikke bruger cyklen, f.eks. om vinteren hver 2 måned i 3 timer
  • Lad ikke et fuldt opladt batteri sidde i opladeren. Dette kan give ”overladning”, som ødelægger batteriet
  • Tag altid batteriet med indenfor efter hver cykeltur. Det må ikke opbevares udenfor i regn, direkte sol eller frost. Ligeledes undgår du tyveririsiko
  • KONDENS – VÆR OPMÆRKSOM – Når batteriet medtages for opladning indendørs, kan der dannes kondens uden på og inden i batteriet pga. hurtig varmeforskel. Opladning skal derfor ikke ske, før kondensvandet er væk. I batteriet sidder et printkort, som kontrollerer de enkelte battericeller. Hvis opladning finder sted, mens der stadig er kondens i batteriet, kan printkortet tage skade
  • Se mere på bagsiden af batteriet

Opbevaring af batteri

Hvis cyklen stilles væk i længere tid (mere end 2 måneder), anbefales det at følge disse råd i forhold til opbevaring af batteriet:

  • Opbevares tørt/maksimalt ved normal stuetemperatur
  • Beskyt det mod fugtighed og vand
  • Opbevares vandret og stabilt
  • Beskyt mod meget varme og kulde samt direkte sollys
  • Batteriet skal enten være fuldt eller delvist opladt
  • Det skal lades fuldt op mindst en gang hver anden måned. Det er sikring mod dybdeafladning dvs. batteriet bliver defekt pga. brug/ladning

Kort rækkevidde på en fuld opladning?

Vi anbefaler altid, at du selv kontrollerer:

  • Kører din ladcykel godt uden brug el dvs. at der ingen modstand er på hjulene fra f.eks. bremser.
  • Er dækkene pumpet til ca. 60 psi på ladcykel / ca. 40 psi handicapcykel. Se max. dæktryk på siden af dækket
  • Løft evt. hjulene op fra jorden og sikre at hjulene frit kan køre 2 – 4 omgange uden at stoppe, hvis du ruller dem
  • Sikre at cyklen generelt ikke mangler olie smøring af kæde, hjul/hjul lejre, krank, bremsefjeder samt at din cykel har gennemgået den obligatoriske efterspænding (ca. 20 km) og løbende service (hver 500 km), gerne
    af en professionel
  • Du anvender den originale oplader. Ved en fejl kan man komme til at anvende opladeren fra f.eks. en pc
  • Være sikker på at batteriet ikke har fået frost i flere dage og ikke har været tabt
  • Displayet skal være indstillet til den korrekte hjulstørrelse (Elladcykel = 26”, El long John = 20” El handicapcykel = 24”). Hjulstørrelse står som det første tal (øverst), når du tænder dit display. Står det forkert så hold ”SET” nede i ca. 5 sekunder og reguler med op- og ned-pilene
  • Batterilåsen er låst, når du kører
  • Batterier slides som alt andet. Forvent af et batteri holder ca. 600-900 opladninger eller 2-3 år alt afhængig af brug og kørsel. Når et batteri nærmer sig slutningen af sit liv, vil ydeevnen blive løbende reduceret.

Bemærk i øvrigt også at evt. km reduceres markant, hvis man kører over normalniveauet 1-2 (ud af 6 streger på displayet) svarer til motorhjælp til ca. 15 km, og ikke selv laver ca. 40% – 50% af pedalkraften samt kører i bakket terræn.

Husk at der er en del strøm tilbage selv på det laveste niveau på batteriet. Først når den sidste streg på batteriindikatoren på displayet blinker, er der ikke meget tilbage.

Levetiden på et lithium batteri reduceres i øvrigt markant ved permanent opbevaring i frost eller ved permanent opladning. Se korrekt opbevaring ovenfor

Mit batteri virker slet ikke

  • Start med at sikre, om batteriet kan oplade eller ej. Tryk på strøm niveau-indikatoren på batteriet og tjek, hvor meget batteriet er opladt (batteriet skal være tændt)
  • Er dette fuldt opladt, så er det sandsynligvis el-systemet, som giver problemer. Her kan du tjekke vores ”Elløsningsguide” på Amladcykler.dk under fanen “Lad os hjælpe” i topmenuen. Vær sikker på, at batteriet
    er korrekt sat ind i batterikassen og at denne er låst
  • Er der ingen strøm på batteriet:
    o Så tjek at opladeren fungerer. Er ledningerne trykket helt ind i opladeren?
    o Virker din stikkontakt (prøv en du ved virker)?
    o Er det den originale batterioplader, og ikke f.eks. opladeren til ens PC?
    o Hvis ovenstående er okay, så bør den lille pære i opladeren lyse grønt, når batteriet ikke er tilsluttet, men strømmen er tændt (samt når batteriet er fuld opladt) og rødt, når batteriet lader. Ellers er opladeren defekt

Mit batteri er fortsat defekt

Indtil 6 mdr. fra købet:
Er batteriet op til 6 mdr. gammelt (faktura dato til modtagelsesdato hos Amladcykler), altså indenfor vores ekstraordinære garantiperioden, byttes batteriet til et nyt renoveret batteri, efter test af Amladcykler, hvis der ikke er synlige udvendige tegn på beskadigelser eller lign. samt at opladerstikket ikke er defekt. Bemærk at bytning kan tage op til 7 hverdage, inden evt. nyt/renoveret batteri afsendes.

Send blot batteriet efter skriftlig aftale til:

Amladcykler, Steen Blichers Vej 20, DK-2000 Frederiksberg, Danmark.

VIGTIGT vedlæg kopi af faktura, tydelig afsenderadressen inkl. e-mail og telefonnummer samt beskrivelse af defekten.

Indtil 18 mdr. fra købet:
Efter udløb af garantiperioden og op til 18 mdr. eller ved kort rækkevidde (under 10 km) tilbyder vi et battericheck til 399,- DKK.
Send batteriet inkl.:
o Kopi af faktura
o Tydelig afsenderadressen inkl. e-mail og telefonnummer
o Beskrivelse af defekt årsag

til:

Amladcykler
Steen Blichers Vej 20
DK-2000 Frederiksberg
Danmark

Du kan købe battericheck HER

Batteriet kan ikke indleveres i et af vores showrooms, da dette skal testes af vores teknikere. Husk i øvrigt at notere batteriets serienummer (står på bagsiden af batteriet), da dette er dit sagsnummer i hele processen.
BEMÆRK: Undlad venligst at indsende din oplader.

Derefter sender vi batteriet til en batteritest. Batteriet sendes til objektiv laboratoriekontrol i Tyskland efter kontrol af Amladcykler. Ved laboratoriekontrol konstateres årsagen til defekten og intern rapport laves. Denne kontrol tager typisk ca. 5 -7 uger, men i nogle få tilfælde mere. I perioden må man desværre klare sig uden el-funktionen på sin cykel (lånebatteri kan vi desværre ikke tilbyde).

Mulighed for køb af nyt batteri findes selvfølgelig. Vær opmærksom på at det nye batteri ikke tages retur senere. Bemærk at dette er en ekstraordinær service
fra Amladcykler, da det i denne periode iflg. købeloven er forbrugerens ansvar at påvise defekten.

Efter batteri-kontrol (op til 18 mdr. efter køb)

Defekt pga. producentfejl:

  • Er årsagen producentfejl ved batteriet, udleveres nyt renoveret batteri, (batteri hvor der er indsat nye battericeller m.m.)
  • Batteritest gebyret på 399,- refunderes ikke

Defekt pga. forbrugerfejl:

  • Er batteriet defekt og det skyldes forbrugerens behandling af batteriet, bortfalder reklamationsretten. Selvforskyldte årsager kan være, at batteriet har været tabt, overopladt (ladning efter batteriet er fuld opladet), opbevaret under forkerte temperaturer (varme/frost), ikke opladt i
    mere end 2 måneder (dybdeafladning), forkert oplader været benyttet m.m.
  • Laboratorierapporten kan fremvises/fremsendes efter ønske. Bemærk batteriet destrueres ved laboratoriet og sendes således ikke retur, da åbnede defekte batterier er sprængfarligt gods.
  • Laboratorierapporten er i øvrigt til intern brug og fremsendes ikke eksternt.
  • Batteritest gebyret på 399,- refunderes ikke

I perioden efter 18 mdr. fra køb:
Vi tilbyder desværre ikke batteritest, idet vores erfaring viser, at fejl herefter
stort set altid skyldes løbende brug, dybdeladning (manglende brug/ladning) og/eller fejl i opbevaring

lithium-batteri-ladcykel